
Part 6: Social Contexts400

Case Study 6: 
Media Ownership

El izabeth Hart

Introduction

The new economy makes media dynasties among the most powerful organisations on Earth.

The Media Entertainment and Arts Alliance (MEAA), which represents Australian journalists, 

and other professional media groups, says the consolidated power of the large media owners is 

damaging the quality and depth of national and international media and related forms of mass 

communication. Press councils, whose major interest is in defending freedom of expression, are 

similarly concerned about the increasing concentration of media ownership and its effect on 

democracy. Convergent media in the twenty-first century are owned by a select group of owners. 

The case of one of the world’s most famous media personalities, Rupert Murdoch, illustrates 

how one successful owner has adjusted to the challenges of convergence and the digital age.

Spotlight on a media owner

In July 2007, the world’s media watchers held their breath as Rupert Murdoch’s News Corpor-

ation bid more than $5 billion for the Wall Street Journal. The shares of parent company Dow 

Jones rose by more than 11 per cent in anticipation of the deal going through. Opponents of the 

takeover said Mr Murdoch’s journalism was unsuited to the independent traditions of the journal.

Similar objections are made to most media takeovers. But for all their protests, the propo-

nents of free and pluralistic media systems have so far failed to stop the rampant expansion of 

the free enterprise activities of the largest media moguls.

News Corporation is one of the world’s three largest international media groups, owning 

companies in:

 newspaper, magazine, and book production and distribution

 football teams

 film, television, and other broadcast media

 music publishing

 advertising

 multimedia and information technology.

A select list of specific News Corporation operations illustrates more starkly the extent of 

media power Rupert Murdoch wields: National Geographic, Fox Broadcasting Company, The 

Herald Sun, The New York Post, donna hay magazine, Myspace.com, HarperCollins Publishers, 

the National Rugby League, Thomas the Tank Engine and The Simpsons.

BAIN_MAJ_text4pp.indd   400 6/8/08   10:33:32 AM



Case Study 6: Media Ownership 401401

C
a

se
 S

tu
d

y
 6

: 
M

e
d

ia
 O

w
n

er
sh

ip

Elizabeth Hart

In 2006, The Bulletin magazine named Murdoch the most influential Australian, more influ-

ential than politicians, sports heroes, scientists, doctors, humanitarian workers, artists and 

activists. At the awards ceremony in Sydney, he sat with Australia’s most eminent people: other 

media owners, federal politicians and bankers. However, Murdoch’s Australian heritage had 

years earlier given way to a global identity, sealed when he took out American citizenship in 

1985 in order to advance his TV interests.

When I look at the list of scientists and doctors and people on the list who have done a great deal 

more to improve the whole world, I am very, very humbled to be chosen today (AAP June 2006: 

report of Rupert Murdoch’s reaction to the Bulletin’s naming him most influential Australian.)

Bulletin editor Garry Linnell has described Murdoch as ‘close to being the most powerful 

unelected person on Earth’. He was born into the media business, inheriting the Adelaide News 

from his father, Sir Keith Murdoch. Since 1903 Keith Murdoch had been a newspaper person, 

starting work at the Melbourne Age at the age of eighteen, moving to Fleet Street in London 

five years later, and taking over as manager of the United Cable Service in London in 1915. 

Keith Murdoch received much acclaim for his intrepid war reporting on Gallipoli. After the war, 

under his editorship, the Melbourne Herald gained the highest circulation of any newspaper in 

Australia.

Rupert Murdoch was born in Melbourne in 1931, two years before Keith received a knight-

hood. His destiny seemed always to find a career in media. While studying at Oxford, the young 

man spent his summers working in Fleet Street. In 1954, two years after graduation and two 

years after his father’s death, he took over the Adelaide News, thereafter buying up newspapers 

across the country and launching The Australian in 1964. His expansion to the UK began in the 

1960s, and his moves into television and the US market in the 1970s.

The purchase of the London Sun in 1969 (when he outbid Robert Maxwell, the most powerful 

British media owner of the time), earned Murdoch the accolade of having changed the character 

of British journalism forever. Roy Greenslade worked on the first edition of the Sun under 

Murdoch’s ownership: ‘I recall it was very exciting, especially for people like me for whom this 

was the first day in Fleet Street … It was felt somehow that Rupert Murdoch represented a new 

start in Fleet Street … and we thought there was a possibility here that this man could save 

this paper, which had been going downhill fast for about 25 years.’ (Media Report, ABC, 18 

November 1999).

The formula that Murdoch introduced to the Sun was sex, sport, and sensationalism at a 

time of new social permissiveness. The profits enabled Murdoch to invest in the United States, 

and eventually in the television industry. ‘The Sun, right through his career, but particularly in 

the first ten years, and the money it made, enabled him to become the global media owner  

that he has become’ (Greenslade 1999). Murdoch launched the Fox TV network in 1986. In 1997 

he purchased the International Family Entertainment cable network (renamed Fox Family 

Worldwide).

The list of his manoeuvres in global and new media since then exceeds the Murdoch 

dynasty’s previous activities over nearly a century, culminating in Rupert’s $US5 billion bid for 

BAIN_MAJ_text4pp.indd   401 6/8/08   10:33:33 AM



Part 6: Social Contexts402

the illustrious Dow Jones magazine the Wall Street Journal. The takeover carried assurances 

that an independent board would oversee the hiring and firing of top editors, and a promise to 

preserve the editorial independence of the Journal.

Unlike other media personalities, Rupert Murdoch seems to have shown little interest in 

political control for its own sake, other than to further his business interests. Confirming his 

mission of corporate survival in the digital age, seventy-four-year-old Murdoch told the American 

Association of Newspaper Editors on 14 April 2005 that the new technologies presented ‘a huge 

opportunity to improve our journalism and expand our reach’:

I grew up in a highly centralized world where news and information were tightly controlled by a 

few editors, who deemed to tell us what we could and should know. My two young daughters, on 

the other hand, will be digital natives. They’ll never know a world without ubiquitous broadband 

Internet access’ (Rupert Murdoch, addressing the American Association of Newspaper Editors, 14 

April 2005).

Pluralism for a healthy media

To appreciate the significance of powerful individual media owners, it is necessary to understand 

the sociopolitical context within which they rise to eminence and the debates surrounding the 

increasing concentration of media ownership. 

The centralisation of media ownership matters because of its potential to limit freedom of 

expression. Whoever owns the media owns the message. That is not to say proprietors always 

wish to control the message, but they can limit free public discussion through the traditional 

media at times when they  have an interest in particular public issues. Notwithstanding variables 

such as economic, cultural, social and political conditions, a nation with only five media owners 

probably has less freedom of expression than one with twenty-five, because you would expect 

the twenty-five to represent a greater variety of views:

Multinational corporations have been blamed for eroding the public sphere around the world 

through colonial practices by taking over and ‘globalising’ local media institutions (Beattie &  

Beal 2007).

Attempts to halt the trend towards greater concentration of media ownership over the past 

50 years have failed in Australia and elsewhere. With every amendment to cross media laws, 

industry watchers forecast a decline in journalism standards. Communications law scholars 

Scott Beattie and Elizabeth Beal (2007) predict a ‘less critical’ media as a consequence of 

convergence, a media ‘more geared to entertainment and less likely to see itself as having a 

role in the protection of the public sphere’. According to a 2006 Roy Morgan Research survey in 

conjunction with the news website www.crikey.com.au, journalists too are wary of the tentacles 

of big business. The survey found that 82.6 per cent of media-worker respondents believed 

that a loosening of cross media and foreign ownership laws would ‘negatively affect reporting 

integrity’ (MEAA 2006).

BAIN_MAJ_text4pp.indd   402 6/8/08   10:33:33 AM



Case Study 6: Media Ownership 403403

C
a

se
 S

tu
d

y
 6

: 
M

e
d

ia
 O

w
n

er
sh

ip

Elizabeth Hart

Editorial independence

The concentration of media ownership also matters because of its potential for the control of 

editorial matter, news and other information throughout the media.

If you stand up against something that you feel is wrong you’re out on your ear and that’s it’ 

(Australian journalist Jana Wendt speaking at the 1997 Andrew Olle Memorial Lecture).

The 2006 Roy Morgan Research survey found that media workers were influenced by the 

political and commercial agendas of their employers. More than 37 per cent had been instructed 

to ‘toe the commercial line’, and 16.3 per cent had been instructed to ‘take into account their  

employer’s political position’ (MEAA 2006). Compliance with the wishes of an editor or proprietor 

can be conscious or subliminal. The Morgan survey reveals an acute consciousness among media 

staff of the power their employers could wield.

A US survey showed similar results to the Roy Morgan Survey. The Pew Research Center poll 

found that ‘86 per cent of those surveyed believed commercial pressures had forced the US 

media to avoid complex issues’ (Nichols 2004). In the ten years from 1994 to 2004, the number 

of US journalists who thought commercial pressures damaged the quality of their work had risen 

from 41 per cent to 66 per cent (Nichols 2004).

Kim Jackson (2006) of Australia’s Social Policy Group says the relationship between pro-

prietors and editorial staff, which is relevant to any discussion about media ownership, is a 

‘particularly difficult subject for legislative action’. ‘Ownership is easily monitored and regulated 

whereas concepts such as diversity of views are much more difficult to assess and regulate’ 

(Jackson 2006).

Kerry Packer publicly supported the conservative Howard government. News Ltd had close ties with 

the previous Labor government. The media magnates and their sons, James Packer and Lachlan 

Murdoch, have battled over several issues, including digital television and cross-media owner ship 

rules (Conley 2006)

To illustrate professional independence, take two media clashes more than thirty years apart. 

The first was in 1973, when a US court demanded reporters Carl Bernstein and Bob Woodward of 

the Washington Post surrender their notes on the Watergate scandal. The second was in 2005, when 

a US court demanded reporters Matt Cooper and Judith Miller reveal their confidential sources to 

an investigation into the leak of the identity of CIA agent Valerie Plame. On both occasions the 

journalists refused to cooperate with the court, because their professional code prohibited their 

revealing confidential sources. In 1973, Washington Post publisher Katharine Graham defended 

her staff, Woodward and Bernstein, taking possession of the notes on their behalf and refusing to 

hand them over. In 2005, Norman Pearlstine, editor for the world’s largest media company, Time 

Warner, surrendered the notes of his reporter Matt Cooper, as the law demanded. To refuse was to 

risk going to jail for contempt of court. Here is the difference. The Washington Post was a company 

whose sole business was journalism. Time Warner is a conglomerate, whose various business 

activities are more diverse than any mere journalistic principle such as protection of sources.

BAIN_MAJ_text4pp.indd   403 6/8/08   10:33:33 AM



Part 6: Social Contexts404

The ultimate consequence of consolidation, critics argue, is a poorly informed public, restricted 

to a reduced array of media options that offer only information that does not harm the media 

oligopoly’s growing range of interests (Wikipedia)

Healthy competition

The third reason media ownership matters is competition. For the sake of fair and free trading, 

governments and journalists agree on the need to limit the control media organisations might 

exercise. They often disagree on the extent of those limits. Does ownership of 10 per cent, 15 

per cent, or 50 per cent give too much control to one company? Does ownership of a newspaper 

and a television station in one region give too much control? In a digital media environment, how 

can the authorities separate the activities of newspapers and electronic forms of communication? 

The answers to these questions are found in the policies of the day and are open to challenge at 

any time. The definition of control then is central to all cross-media policy. Contemporary policy 

is moving towards the idea that ownership limits are no longer appropriate to protect media 

diversity because all forms are becoming integrated. In such an environment, restrictions on 

media ownership might also restrict healthy competition.

Advocates of deregulation argue that enabling national media to control more of the media 

in any country could provide a buffer against global takeovers. Another benefit of deregulation 

is increased efficiency of production. With a capacity to provide a range of media products, a 

company can meet consumer demand more easily. The tradeoff is a risk of increased censorship 

in all its forms.

Relaxation of crossmedia laws would ‘reduce the number of independent voices from 

the existing 12 or 13 to five’, the MEAA stated in its press freedom report (2006), and further 

deregulation would exacerbate the trend of news as a ‘prepackaged commodity’.

Media mergers, rising share prices, increased capital investment and economies of scale 

accompany relaxation of ownership restrictions. Governments tend to argue these are essential 

for a healthy economy. But does the general public really care about who owns the media? 

Many would argue that they do. According to US journalist John Nichols (2004), the public is 

very interested in media reform. When the US Federal Communications Commission in 2003 

attempted to lift restrictions on cross media ownership, 700,000 citizens lodged complaints, 

breaking the record for complaints 240 fold.

Shifting boundaries, shrinking voices

In April 2007, changes to Australian media ownership came into effect, allowing foreign investors 

to buy local media, raising the limits on the number of media outlets a single proprietor could 

own in a particular market, and allowing newspaper publishers to own a radio or television station 

in the same city. The government believed in boosting competition by allowing more freedoms 

for convergent media. To protect diversity, coinciding with the changes was a requirement for at 

least five operators in mainland capital cities and four in rural centres.

BAIN_MAJ_text4pp.indd   404 6/8/08   10:33:34 AM



Case Study 6: Media Ownership 405405

C
a

se
 S

tu
d

y
 6

: 
M

e
d

ia
 O

w
n

er
sh

ip

Elizabeth Hart

Two key media bodies opposed the changes: the journalists’ union (the Media Entertainment 

and Arts Alliance), and the main non-legal press regulatory body (the Australian Press Council). 

Traditionally ardent advocates of media freedom, both organisations feared declining standards 

of journalism as the doors opened wider for a wave of takeovers.

The health of Australian democracy is at stake and these media law changes will clearly result 

in fewer choices for the Australian people (MEAA federal secretary Christopher Warren (2006) 

commenting on changes to cross-media ownership laws in Australia).

Ownership of Australian newspapers has been shrinking since the early twentieth century. In 

1923 there were twenty-six metropolitan dailies, owned by twenty-one proprietors (APC 2007). 

By 1950 there were fifteen, with ten owners. By 1988, only two major proprietors of metropolitan 

newspapers remained: News Limited, and John Fairfax. Some independent operators survive 

today. The trend is for larger organisations to take over successful smaller publications, and it has 

extended even beyond commercial publications to successful nonprofit community newsletters. 

The purpose of takeovers is usually to tie up advertising rather than to enhance the quality of 

news reporting.

Laws introduced in 1992 restricted cross media ownership between television and news-

papers. Before 2006, the Broadcasting Act prohibited a holder of a commercial television or 

radio licence from owning a newspaper in the same region. Other laws have ensured foreign 

ownership of Australian metropolitan and national newspapers cannot exceed 30 per cent. The 

Australian Communications and Media Authority and the Australian Competition and Consumer 

Commission, under the Trade Practices Act, are likely to have an increasing role in monitoring 

the media’s commercial activities under a more deregulated system.

Both nationally and internationally, evidence suggests that quality, pluralism and diversity in the 

media can only be achieved through diverse ownership (MEAA 2006).

Australia ranks surprisingly low on a world scale of press freedom. One reason is the state of 

cross media ownership. Despite regulatory mechanisms, Australian media are among the most 

highly concentrated in the world.

The distribution of media ownership in Australia

RSVP, the Sydney Morning Herald, and Big Brother, have something in common. They are all 

owned by the media company Fairfax. What unites Sky News, Cleo, Dolly, Better Homes and 

Gardens, Ninemsn, Crown, and Ticketek? The Packer company PBL (Publishing and Broadcasting 

Limited) owns them.

Notice how each media owner has acquired diverse kinds of media. Notice the audience 

reach of each proprietorship. Two companies own more than half of Australia’s newspapers: 

News Ltd owns 30–35 per cent by circulation, and Fairfax owns 21 per cent. These two 

companies also control the press in all capital cities except Canberra and Western Australia, 

and, with three other major companies, they own most of the regional and suburban press. 

BAIN_MAJ_text4pp.indd   405 6/8/08   10:33:34 AM



Part 6: Social Contexts406

Five companies own most of Australia’s newspapers across city and country (APC 2006). Rupert 

Murdoch’s News Ltd is the biggest, controlling 70 per cent of metropolitan newspapers and 

23 per cent of the regional dailies (Communications Law Centre 2005). Australia’s major media 

owners are:

 John Fairfax Holdings Ltd

 Rural Press (chairman John Fairfax)

 APN News and Media

 News Corporation (chairman Rupert Murdoch)

 WA Newspapers.

Three major companies own most of Australia’s broadcast networks:

 Publishing and Broadcasting Ltd (chairman James Packer)

 the Seven Network (chairman Kerry Stokes)

 the Ten Network (largest shareholder CanWest Global Communications)

Other extensive media organisations include Southern Cross Broadcasting, Prime Television, 

Village Roadshow Ltd, WIN Corporation and Australia’s largest radio network, DMG Radio. 

Australia had 215 commercial radio operators and 47 television licence holders in 2003. The 

largest of these is the Nine Network, dominated by the Packer family. Telstra Corporation owns 

50 per cent of Foxtel and Big Pond Internet Services.

According to A. C. Nielsen, around 20 per cent of Australian households (or 1.4 million) 

now have pay TV subscriptions; by September 2002, there were 3.9 million household Internet 

subscribers.

Despite the digital revolution and Internet access, Australian Communications and Media 

Authority research indicates that ‘most people still rely on traditional media as their source of 

news and current affairs’. The ACMA research showed that 88 per cent of survey respondents 

used free-to-air television for news and current affairs, 76 per cent used radio, 76 per cent used 

newspapers, 10 per cent used pay television, and 11 per cent used the Internet.

Global trends

The traditional distributors of media information, the media owners, no longer exclusively own 

the means of production and distribution. This explains why corporate media are consolidating 

interests in film, broadcast, print, entertainment, sport, journalism, public relations, and 

networked communication.

Seven media conglomerates own more than 90 per cent of media in the United States:

 Disney

 CBS

 Time Warner

BAIN_MAJ_text4pp.indd   406 6/8/08   10:33:34 AM



Case Study 6: Media Ownership 407407

C
a

se
 S

tu
d

y
 6

: 
M

e
d

ia
 O

w
n

er
sh

ip

Elizabeth Hart

 News Corp

 Bertelsmann AG

 Viacom

 General Electric.

Other big media companies include Sony, TCI, Universal, NBC and Polygram. Among them 

all, they produce television, magazines, newspapers, films, books and music. The US Telecom-

munications Act 1996 removed limits on how many stations one firm could own, and so the 

largest radio conglomerate in the US has gone from owning about 40 stations to 1200 (Nichols 

2004). Five media firms now control the majority of television content. Some 281 of 1500 US 

newspapers remain independent (Nichols 2004):

There is a battle today between journalism and big media, being fought in every country on the 

planet. We are fighting to determine whether the media will be defined by the quality of journalism 

or by profit for profit’s sake.

The European media landscape is dominated by Axel Springer AG, which owns more 

than 150 newspapers and magazines in more than thirty countries. The other large European 

conglomerates include Bertelsmann and Italian Prime Minister Silvio Berlusconi.

The same considerations govern media ownership rules in most Western democracies. The 

differences lie in the extent of regulation. Governments in the US, the UK and Canada have 

recently reviewed media ownership policy. Controversially, most reviews have resulted in 

mergers and reduced limits on proprietors but louder protests from journalists.

Joseph Stalin, a media critic of some note, once suggested that starving Ukrainians ought to be 

fed grass because, while grass was not nutritious or healthy, it could fill their stomachs and give 

them the sense of having been fed. That is what the media in many markets has become. It feeds 

readers, listeners and viewers a steady diet of the media equivalent of grass. People feel as if they 

are partaking of news, but they are actually starved for information (Nichols 2004).

Washington correspondent for The Nation, New York, John Nichols, says big media will 

always sacrifice truth for content. ‘Profit will always trump principle’. Nichols (2004) predicts 

10 ways big media leads to smaller journalism: cutting costs, eliminating people, eliminating 

quality, reducing coverage of government agencies, shutting down investigative projects, de-

emphasising international coverage, piling more responsibilities on fewer reporters, focusing 

on celebrity gossip, discouraging controversial reporting, and filling news stories with tips from 

corporations with something to sell.

There is no necessary connection between diversity of ownership and diversity of views. For 

example, it is possible for different licensees to broadcast the same networked program material. 

Alternatively, a single proprietor could maintain separate newsrooms for each of their media outlets 

(Jackson 2006).

BAIN_MAJ_text4pp.indd   407 6/8/08   10:33:34 AM



K E Y  R E F E R E N C E S

Australian Press Council (2006). State of the Print Media. Sydney: Australian Press Council.

Beattie, S. and Beal, E. (2007). Connect + Coverge: Australian Media and Communications Law. 

South Melbourne: Oxford University Press.

Conley, D. & Lamble, S. (2006). The Daily Miracle. South Melbourne: Oxford University Press.

Communications Law Centre (2005). Communication Update.

MEAA (2006). The Media Muzzled: Australia’s 2006 Press Freedom Report. Sydney: Media 

Entertainment and Arts Alliance.

Munster, G. (1985). A Paper Prince. Melbourne: Viking.

Nichols, J. (2004). ‘Team Tactics’. Walkley Magazine, 29, November.

Warren, C. (2006). ‘Survey Says 84% of Journalists Believe Media Law Changes Will Undermine 

Diversity’. Media release, Media Entertainment and Arts Alliance, 8 August.

Part 6: Social Contexts408

BAIN_MAJ_text4pp.indd   408 6/8/08   10:33:35 AM


